Frýdlant nad Ostravicí - letiště královské valašské letky
Letiště u Frýdlantu nad Ostravicí bylo založeno v padesátých letech 20. století a z rukou státu jej převzalo roku 1992 občanské sdružení. V současnosti sdružuje okolo 100 členů, ale za celou historii existence letiště a působení frýdlantského aeroklubu, vyšlo z jeho řad nesčetné množství pilotů, parašutistů a dříve rovněž i modelářů. Sdružení je držitelem licencí na provozování leteckých prací, letecké školy a parašutistické školy. Vlastní 3 motorové letouny, 7 kluzáků a 1 motorový kluzák, a dále trvale provozuje další 2 motorové letouny a 2 historické kluzáky.
Frýdlant nad Ostravicí jsme si celý prošli během čtyřdenní dovolené, když jsme byli ubytováni v nedaleké Ostravici. Nejprve jsme poznali střed města, kde jsme i poobědvali, poté jsme se zajeli podívat na malou kapličku Na kamenci a následně jsme vyjeli na návrší nad městem. Naším cílem bylo nejvýchodněji položené letiště v České republice, chlubící se titulem královské valašské letky.
Náš stříbrný povoz jsme nechali na takřka opuštěném parkovišti nedaleko vstupu na letištní plochu, kde jsme narazili na informační tabuli. Zde jsme se seznámili s historií letiště, jenž u města vzniklo v padesátých letech 20. století a pak jsme se přes plot dívali na travnatou a úplně opuštěnou plochu bez letadel či kluzáků. Přijeli jsme sem totiž mimo víkend a také se zde nekonala žádná akce, na druhou stranu jsme měli klid na obhlídku venkovních prostor. Navíc jsme v žádném případě netoužili shlédnout krásy beskydského regionu z ptačí perspektivy a už vůbec jsme si nechtěli skočit padákem.
Raději jsme si pouze prohlédli letištní budovy a za plotem odstavenou ruskou stíhačku MIG-21F. Potom jsme zamířili do hospůdky U nalitého pupence, jenž nám nabízela čepované pivo Radegast, tradiční kofolu, nanuky či letištní klobásu, ale vše jsme s díky odmítli. Koupili jsme si zde pouze turistickou známku a získali krásné razítko do památníku.
Potom jsme se vrátili k autu a vrátili se dolů do Frýdlantu, kde nás čekala ještě jedna kaplička. Vzápětí jsme odjeli do sousední Ostravice na prohlídku srubu Petra Bezruče, odkud jsme odjeli ubytovat se v malém rodinném penzionu Sauna. O všechny krásné místa Beskyd nebudete pochopitelně ochuzeni a dočtete se o nich v mých dalších reportážích.
Kompletní fotogalerii najdete zde
https://jirkacek1.rajce.idnes.cz/Frydlant_nad_Ostravici_-_letiste/
Historie :
Letiště u Frýdlantu nad Ostravicí bylo založeno v padesátých letech 20. století a z rukou státu jej převzalo roku 1992 občanské sdružení. V současnosti sdružuje okolo 100 členů, ale za celou historii existence letiště a působení frýdlantského aeroklubu, vyšlo z jeho řad nesčetné množství pilotů, parašutistů a dříve rovněž i modelářů. Sdružení je držitelem licencí na provozování leteckých prací, letecké školy a parašutistické školy. Vlastní 3 motorové letouny, 7 kluzáků a 1 motorový kluzák, a dále trvale provozuje další 2 motorové letouny a 2 historické kluzáky.
Letiště u Frýdlantu je nejvýchodněji položené v České republice, které svým umístěním společně s městem tvoří pomyslnou vstupní bránu do pohoří Beskyd. Můžete se zde občerstvit v letištní hospůdce, posedět na vyhlídkové terase a nerušeně sledovat letištní provoz. Nechybí ani nabídka vyhlídkových letů či seskok padákem.
Historie čerpána z webu
Letiště ve Frýdlantu nad Ostravicí je držitelem turistické zámky č.975.
https://www.turisticke-znamky.cz/znamky/letiste-frydlant-nad-ostravici-c975