Wisła - vlakové nádraží (Dworzec kolejowy)
Vlaková stanice ve Wisle byla otevřena 10. července 1929. Téhož dne, během slavnostního otevření úseku trati z Polany do Wisly, budovu stanice vysvětil otec Emanuel Grim a poté pronesl projev slezský vojvoda Michał Grażyński. Jednalo se o největší dvoupatrovou cihlovou nádražní budovu na celé trati. Uvnitř se nacházela čekárna, úschovna zavazadel a pokladny, do patra byl umístěn byt přednosty stanice. K nástupišti budovy byla přistavěna částečně prosklená čekárna. Vedle stanice byly postaveny další budovy: dispečerská budova, bateriová místnost, toalety a nádražní sklad s rampou. Až do 11. září 1933, kdy byl otevřen další úsek trati do Głębce, sloužila stanice jako konečná.

Vlakové nádraží v polském městě Visla jsme navštívili v srpnu 2025 během týdenní dovolené, kterou jsme strávili z větší části na slovenském Liptově a Oravě. Od našich východních sousedů jsme se na poslední tři dny přesunuli do Polska, kde jsme se ubytovali v oblíbeném hotelu Vestina ve Wisłe. Poslední den pobytu jsme si po snídani sbalili věci, dali je do auta a vyrazili na obhlídku zdejších zajímavostí, mezi něž možná trochu překvapivě patřilo také vlakové nádraží. Přišli jsme k němu pěšky z centra města a vydali se na perón, aniž bychom měli v úmyslu vlakem někam odjet. Nedaleko totiž na parkovišti odpočívalo naše šedé francouzské auto, kterým jsme se posléze vydali domů. Budova nádraží, která zde byla otevřena v létě 1929 a později byla několikrát přestavěna, totiž získala turistickou známku. Nestalo se tak náhodou, protože po revitalizaci a komplexní rekonstrukci nádraží sloužilo nejen k odbavení cestujících, ale vzniklo zde také informační centrum a restaurace s vlastním pivem. A to už bylo hned několik důvodů, proč jsme sem zašli ! Nejprve jsme se prošli po perónu, kde ve stínu postávalo několik čekatelů na svůj spoj, prohlédli si kolejiště a pěkně opravenou nádražní budovu, do které jsme následně vklouzli. Zamířili jsme do informačního centra, ale protože jsme si turistickou známku koupili předtím ve městě, dali jsme si zde jen razítko do památníku a malou místnost jsme brzy opustili. Prošli jsme se klimatizovanou čekárnou a pak jsme vkročili do pivovarské restaurace, jejíž interiéry byly vyzdobeny v duchu historických fotografií z místní železniční trati. Logem pivovaru se stal železniční most ve Visle s panorama Slezských Beskyd na pozadí, který jsme spatřili na stěně. V prosklené místnosti jsme shlédli varnu a pak jsme již přišli k výčepu, kde jsme začali studovat nabídku místních piv, které se zde začaly vařit v roce 2020. Samozřejmě jsme si chtěli nějaké odvézt sebou domů, ale 600 českých korun za šest půllitrových piv se nám zdálo hodně a tak jsme si žádné nekoupili. Rozloučili jsme se obsluhou za barem a z nádraží budovy jsme vyšli ven. Bohužel jsme v té chvíli zapomněli vyfotit se u sochy nádražního medvěda, takže jsme sem museli přijet o pár let později znovu. Další naše kroky vedly k loveckému zámečku Habsburků, o němž však již vypráví jiný můj článek. Shrnutí procházky městem na vás čeká tradičně ve Velkém povídání o výletech, kde si vyhledejte cestopis Jak jsme se podruhé procházeli polským městem Wisła.
Kompletní fotogalerii najdete zde
https://www.rajce.idnes.cz/jirkacek1/album/wisla-vlakove-nadrazi-dworzec-kolejowy
Historie :
Vlaková stanice ve Wisle byla otevřena 10. července 1929. Téhož dne, během slavnostního otevření úseku trati z Polany do Wisly, budovu stanice vysvětil otec Emanuel Grim a poté pronesl projev slezský vojvoda Michał Grażyński. Jednalo se o největší dvoupatrovou cihlovou nádražní budovu na celé trati. Uvnitř se nacházela čekárna, úschovna zavazadel a pokladny, do patra byl umístěn byt přednosty stanice. K nástupišti budovy byla přistavěna částečně prosklená čekárna. Vedle stanice byly postaveny další budovy: dispečerská budova, bateriová místnost, toalety a nádražní sklad s rampou. Až do 11. září 1933, kdy byl otevřen další úsek trati do Głębce, sloužila stanice jako konečná. V letech 1937 - 1939 jezdily na nádraží moderní rychlíkové motorové vozy z Katovic. V prosinci 1974 byl dokončen 5 000 kilometr elektrifikovaných železničních tratí v Polsku na úseku Chybie-Wisła Uzdrowisko (pamětní deska na budově stanice připomíná dokončení tohoto projektu). Během procesu elektrifikace byla přestavěna nástupiště stanice (byla postavena nová nástupiště, 0,65 metru nad hlavou kolejnice, 200 metrů dlouhá a 4 a 7,5 metru široká) a modernizováno bylo zařízení pro řízení dopravy. Kromě pokladen se v budově stanice nacházela také úschovna zavazadel a bufet. Na jedné z vnějších kolejí se nacházelo několik služebních vozů, v nichž se nacházelo rekreační středisko pro pracovníky. Provoz pokračoval až do počátku 21. století, nakonec sestával z jediného vozu a patřil Sdružení pro podporu rodinné rekreace železničních dělníků v Bielsku-Białé „Semafor“. Po roce 1990 se počet železničních spojů postupně snižoval a nádraží procházelo jen občasnými opravami. V roce 1997 začala výstavba nového autobusového nádraží v blízkosti (na ulici Lipowa). Pokladny a čekárna byly uzavřeny 11. dubna 2011 a prostory nádraží byly pronajaty různým subjektům. Dne 20. listopadu 2014 obec Wisła koupila budovu nádraží od železnice za 500 000 zlotých. Po zajištění finančních prostředků byla v prosinci 2017 podepsána smlouva na její revitalizaci. Komplexní rekonstrukci , která kromě prací na ploše pro cestující zahrnovala i terénní úpravy okolního prostoru, dokončilo konsorcium dvou firem z Żywiec a Węgierska Górka. Práce začaly začátkem roku 2018 a zrekonstruované nádraží bylo otevřeno 25. dubna 2019. Celkové investiční náklady činily 5,726 milionu zlotých (za účasti dotací EU, státního rozpočtu a vlastních prostředků obce Wisła). V severní části budovy byla od základu vytvořena čekárna, veřejné toalety, úschovny zavazadel a plakátové jízdní řády. Vznikla zde také turistická informační místnost s prodejem jízdenek na pomalé i rychlé vlaky. Interiéry jsou klimatizované a monitorované. V přízemí byla vytvořena stravovací zóna, zatímco v prvním patře (přístupném i výtahem) budou prostory pro veřejné instituce (např. Senior Club) a pronajímatelný byt. Před stanicí se nachází stanoviště taxi. Do roku 2021 měla stanice dvě nízká nástupiště, včetně jednoho ostrovního. Boční koleje přiléhající k nákladní rampě byly využívány sporadicky. V rámci revitalizace železniční trati, která probíhala v letech 2019 až 2022, byly zachovány tři elektrifikované koleje (kvůli nedostatku finančních prostředků ze strany PKP Polskie Linie Kolejowe SA nebyla elektrifikovaná zádržná kolej postavena). Nástupiště byla rozšířena a zvýšena do výšky 0,76 metru nad hlavou kolejnice a jsou opatřena přístřešky a drobnými architektonickými prvky. Vchody na nové ostrovní nástupiště č. 2 se nacházejí na jižní i severní straně. Řízení zařízení pro řízení železniční dopravy a závor na okolních přejezdech bylo převedeno do místního řídicího střediska dopravy (LCS) ve stanici Skoczów . Železniční provoz byl obnoven 11. prosince 2022. Od té doby stanicí projíždějí vlaky do Wisły Głębce, Ustroně, Skoczówa, Katovic (přes Pszczynu, Tychy), Čenstochové, Gliwic (přes Rybnik nebo Katovice) a do Varšavy a Olsztyna.
Pivovar Visla se nachází, společně s restaurací u místního vlakového nádraží. Založen byl v červnu 2020. Interiéry i exteriéry pivovaru jsou v duchu historických fotografií z místní železniční trati. Logem pivovaru je železniční most ve Visle na pozadí Slezských Beskyd. Varna pivovaru je v prosklené místnosti a je dobře viditelná i zvenčí. Pivovar nabízí několik druhů piv.
Historie čerpána z webu
Vlakové nádraží ve Wisle je držitelem polské turistické známky č.870.
http://www.znaczki-turystyczne.pl
